Brug lægevagten rigtigt

Lægevagten er en hjælp til behandling af pludselig opstået eller forværret sygdom.

Hvis du bliver syg overvej da, om du kan vente til din egen læge åbner. Det er din egen læge der kender dig bedst. Receptfornyelse bør altid ske hos egen læge.

Hvis du bliver syg
Hvis du pludselig bliver syg eller der sker en alvorlig forværring af sygdommen - så søg råd på denne hjemmeside eller kontakt eventuelt lægevagten.

Ring altid først. Al henvendelse til lægevagten skal ske telefonisk. Der kan forekomme ventetid på telefonen, hav tålmodighed - du skal nok komme igennem.

Før opringning
Når du ringer til lægevagten bør du have dit sygesikringsbevis parat samt eventuelle oplysninger om den medicin, du plejer at tage. Har du mistanke om feber er det vigtigt at tage temperaturen.

Syge børn
Hvis dit barn er sygt, er det vigtigt at have barnets sygesikringsbevis samt oplysninger om evt. medicin klar, når du ringer til lægevagten. Hvis du har mistanke om feber så husk at måle temperaturen.

Tal med lægevagten
Du kommer direkte igennem til en læge eller måske en sygeplejerske, som vil bede dig fortælle om dine symptomer. De vurderer om den telefoniske kontakt er tilstrækkelig, eller om du bør undersøges.

I særlige situationer vurderer lægen, at sygebesøg er nødvendigt. Der vil normalt være en ventetid på 2-3 timer på et sygebesøg.

Transport til lægevagten
Du skal selv sørge for transporten til og fra lægevagtens konsultation.

Hvornår skal du kalde 112?
Hvis en person pludselig bliver meget dårlig, falder om eller bliver bevidstløs, skal du ringe til alarmcentralen på telefon 112.